Seks tips for å holde barna sunne under forkjølelses- og influensasesongen

opprettet den under Helse

Hva kan foreldre gjøre for å redusere sjansen for at barna skal bli forkjølelse eller få influensa?

Her er seks enkle trinn for foreldre, slik at de kan holde barna sunne og mindre tilbøyelige til å få og spre forkjølelse eller influensa til sine nærkontakter i skolen eller barnehagen.

 

 

1.

Pass på at barna vasker hendene ofte både hjemme og i skolen

 

  

Siden barn ofte berører munn og ansikt, bør foreldrene sørge for at hendene på barna blir vasket med såpe og vann for å fjerne bakterier før måltider, etter toalettbesøk og når de kommer inn fra utelek. Hånddesinfiseringsmiddel kan brukes når det er ikke.

 
   

 

 

 

2.

Inne eller ute, men bli aktiv

 

 
   

 

Barn bør få regelmessig, moderat trening for å øke immunforsvaret. Studier har vist at det å være fysisk aktiv kan bidra til å redusere forkjølelses- og influensaepisoder.

 
   

 

 

 
3.

Få nok søvn

 

 
  

 

Barn trenger mellom 9 og 14 timer søvn i døgnet, avhengig av alder. Søvnmangel kan svekke immunforsvaret og øke risikoen for å bli syk.

 
   

 

 

 
4.

Spis sunt

 

 
  

 

Sørge for at måltidene inneholder fargerike frukter og grønnsaker for å øke immunforsvaret til barna. Se etter mat som er rik på vitamin C og D. Unngå mat med mye tilsetningsstoffer, konserveringsmidler og sukker.

 
   

 

 

 
5.

Reduser stress

 

 
  

 

Forhøyede stresshormoner kan føre til nedsatt immunitet. Gi barna god tid for avslapping og kreativ lek for å redusere stressnivået og forhindre at de blir syke.

 
   

 

 

 
6.

Unngå bakteriespredning

 

 
  

Deling er bra for barn, men mange gjenstander kan være grobunn for bakterier. Lær barna å aldri dele sugerør og kopper, luer og skjerf eller annet som er i kontakt med munn og ansikt. Når barn blir syke, er det viktig at foreldrene holder dem hjemme og forhindrer videre spredning.

 
 

Kilde: University of Iowa Health Care


Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din